Samochód przystosowany do kierowania przez osobę z czterokończynowym porażeniem został pokazany po raz pierwszy w Polsce. Autem kieruje się za pomocą joysticka. Sterowanie kierunkowskazami, klaksonem, ogrzewaniem i klimatyzacją jest bezprzewodowe.
Marka spod znaku lwa zaangażowała się w bezprecedensowy w Polsce projekt adaptacji samochodu dla osoby z czterokończynowym porażeniem.
Jak podaje Peugeot, pojazd jest jedyny w swoim rodzaju w Polsce. Może się nim poruszać osoba niepełnosprawna z porażeniem rąk i nóg. Ma specjalistyczny system kierowania pojazdem przez osoby z dysfunkcją kończyn górnych i dolnych. Autem steruje się z użyciem technologii Joyster, czyli krótko mówiąc – za pomocą joysticka. Bezprzewodowo można sterować otwieraniem i zamykaniem drzwi. Identyczny system – bezprzewodowy – pozwala na sterowanie kierunkowskazami, sygnałem dźwiękowym, ogrzewaniem i klimatyzacją.
W modelu partner, który zaadaptowano na potrzeby programu (autorem adaptacji jest Zbigniew Zawada z firmy ASDON), zmieniono konstrukcję podłogi, konfigurację siedzeń wraz z przygotowaniem rampy najazdowej z tyłu pojazdu, aby zagwarantować swobodę wjazdu i wyjazdu osobie na wózku inwalidzkim. Rampą najazdową można również sterować bezprzewodowo, dzięki czemu osoba z niepełnosprawnością poruszająca się na wózku samodzielnie, bez pomocy innej osoby, ma dostęp do samochodu.
Wózek inwalidzki można zamiennie przemieszczać z fotelem standardowym. Zainstalowano również system mocowania wózka w przypadku przewożenia osoby z niepełnosprawnością jako pasażera.
Niektóre systemy zostały wykonane w kooperacji z firmami czeską i niemiecką.
Koszt adaptacji wyniósł ponad 200 tys. zł. Została sfinansowana z pieniędzy przekazanych przez instytucje, fundacje, darowizn firm i osób prywatnych.
Tym unikatowym samochodem będzie jeździł Mateusz Puszkarski, pierwszy w Polsce kierowca z czterokończynowym porażeniem. To były łyżwiarz szybki, wielokrotny medalista mistrzostw Polski, członek kadry olimpijskiej, którego 10 lat temu karierę przerwał niefortunny skok do wody. Doznał złamania kręgosłupa i od tamtej pory jest częściowo sparaliżowany.
– Od dzieciństwa kochałem sport i brałem udział we wszystkich rozgrywkach międzyszkolnych. Stopniowo zaczęły się też pojawiać pierwsze sukcesy, zostałem powołany do kadry olimpijskiej, ale najpierw kontuzja, a później wypadek skutecznie zakończyły moją przygodę. Obecnie zostały tylko wspomnienia i kilka pamiątek. Peugeot nie słynie z tego, że jest najszybszy czy najdroższy, tylko z tego, że można na nim polegać, właśnie kiedy wystąpią trudności. Peugeot mi w tym doskonale pomaga – mówi Mateusz Puszkarski.
Auto jest elementem programu “Peugeot bez Barier”, realizowanego od sześciu lat przez Peugeot Polska. Jego założeniem jest poprawa mobilności osób z niepełnosprawnością. Od początku, jego podstawowym założeniem było promowanie rozwiązania mogącego zmienić życie również tych osób, które dotknięte są niepełnosprawnością w stopniu, który wydaje się uniemożliwiać im zostanie kierowcą. W ramach programu “Peugeot bez Barier” marka oferuje m.in. pomoc w dostosowaniu samochodu do własnych potrzeb, doradztwo oraz formalną pomoc w uzyskaniu dofinansowania na jego zakup.